STOPP I AVGASRÖRET....

Man kan tro att familjen blivit fattig.... Varje plagg som vi bär runt på är trasiga och sönderrivna på ben, lår och rumpor. Det har inte att göra med att vi plötsligt blivit fattiga och ej har råd att köpa nytt. Nej! Skulden läggs helt och hållet på lilla Bus. Sedan han kommit in i vår lilla familj så har klädesplagg efter klädesplagg slaktats och forslats iväg. Så även möblemanget, gardiner och blommor. Det sista som hände var att jag tyckte skorna läckte in lite väl mycket när det var fuktigt ute. Inte svårt att gissa vem det var som gjort nya lufthål i NIKE skorna... Tack Bus!

Bus har för första gången fått följa med Gammelgeten och mig till jobbet. Han har även fått åka utryckning i Statens fina Volvo och klarade det galant. Visade sedan upp sitt flin inför massmedia och sedan även sitt gnälliga missnöje när det bara var Arek som fick komma ut....

Under de sista arbetsdagarna så har vi tränat en del. Träffat människor, lekt med hundar och besökt olika miljöer. Vänta! Nu vill Bus berätta något. Vad är det Bus? Okay då! Du får skriva och berätta själv. Jag går och hämtar en kopp kaffe så länge....

Bus har ordet:
Ja hal spålat på riktit! Huse la en spål til mig utan korv.... Huse gömmde bolen i skogen o ja hitade dit själv.....Sen lekte han o vi....

Husse har ordet:
Ja Bus du har rätt! Du gjorde ett riktigt bra spår i veckan. Första gången vi provade utan att lägga korv i spåret. Husse tog bara korta steg och gick så i ca 15 meter. Detta med en liten sväng också. Och ja visst Bus! Du hittade ju bollen galant. Riktigt bra. Detta trots att precis då du började spåra så kom en hel grupp med militärer och hundar. Du vände upp och skällde lite innan du spårade vidare till slutet. Kanonbra gjort!

I övrigt så har Bus och jag lekt lite med en brandslang och en boll. Bus har även klart visat att han inte gillar glassbilen. Så fort "nu lurar vi barn" melodin drar igång så blir du arg och ska skälla. Bus har även haft besök av lite tvåbentingar. Efter slakt av deras skor, barnstol, barnstrumpor m.m så fann dom det för gott att åka hem. Förstod inte att dom stod ut så pass länge som dom gjorde.... Bus har även fortsatt sitt stora nöje som består i att försöka göra valpar med Arek och husse.... Verkar som Bus vill vara chef i familjen Zoo.

Men! Bus är fortfarande väldigt liten och ibland väldigt i behov av husse hjälp. Bus äter saker! Ofta! Så pass att han satte en sten som bromskloss i sitt eget avgasrör. Då nummer två plötsligt blev väldigt krångligt så visade Bus klart och tydligt att han ej ämnade ta hjälp av någon annan än veterinären. Färd till djursjukhuset för att montera bort stenen från utgångshålet och då troligen en kostnad på några tusen.... När vi väl var där så hade dock Bus ordnat den okulära undersökningen själv. Vi gick in och förklarade bryderiet med stenen och lät meddela att vi ej var i behov av vård denna gång.

Vi lät meddela veterinären att vi i stället skulle åka till grustaget och lägga spår.... Veterinären visade sig vara helt humorlös och i stället fick man sig en utskällning. Bus är bara ett barn m.m... Mumlade förlåt då vi lämnade och väste sedan mungipan att vi faktiskt bara hade skojat.....

Under perioden vi jobbat så har det varit grymt lugnt. Några ströjobb utan lyckade resultat. Vänta! Nu vill Gammelgeten säga något också.... Okay Arek! Skriv vad du vill ha sagt så går jag på muggen.....

Arek har ordet:
Hallo vänner! Gammelgeten här! Husse låter meddela att inget speciellt hänt va? Självklart säger han så eftersom han troligen känner sig lite skamsen efter nattpasset. Ännu en gång fick jag rädda den späda hundföraren från att få spö.... Vi blev kallade till ett personrån i tunnelbanan. Husse och jag var först där och såg då hur tre personer verkade slåss med varandra. Husse tilltalade männen och ombad dem sätta sig ned. Männen hade en annan plan och gick i stället flinandes mot den numera bleka husse. Männen verkade vilja angripa husse och husse pep att dom skulle sätta sig ned. Annars....

Fick ta tag i taktpinnen och kastade mig framåt för att slakta någon utav dem. Skällde och visade alla mina vargtänder. De tre männen ändrade då snabbt taktik. Kastade sig ned på sätena och lade händerna på huvudet. Som värsta Amerikanska actionfilmen.... Strax därefter kom lite back-up till husse och jag kunde släppa garden lite..

Husse har ordet:
Ja Arek! Din lilla besserwisser! Det var lite ansträngt ett tag och DU gjorde ett bra jobb. Jag hade dock läget under kontroll. Arek var laddad måste jag säga. Ville fortsätta jobba och jag lät honom hållas. Under sitt fortsatta sök i vagnen så anträffade Arek två haschkakor av större modell. Bra jobbat Arek!

I övrigt som sagt ett rätt lugnt pass. Har kört lite byteslekar och spårupptagsövningar med Arek. Vi hade även ett rätt stökigt spår i villamiljö. En bandit sprang från några poliser och jag och Arek kom dit. Arek tog direkt upp ett spår som ledde över än äng och in på en villatomt. För att komma igenom buskarna var vi tvungna att kasta oss med full kraft genom de tjocka grenarna. Väl inne på tomten så hade familjen Villa pyntat med porslinsrådjur, busk/grenhållare, blompinnar och djävulskap. Jag höll på att slå ihjäl mig på alla sakerna för självklart var det ju kolsvart ute. Som avslutning på just denna tomt så hade familjen villa satt upp ett ca 40 cm högt, mörkt staket som avgränsning. Omöjligt att se i mörkret varvid man föll som en fura i geggan som en följd av det.

Därefter vidare över staket, tomter och ut på en villagata. Där gick, som alltid, det förbannade tidningsbudet. Tidningsbud är bland det mest skumma folk jag kan tänka mig. Dom pratar inte, dom stannar inte, utan fullföljer sin utdelningsrunda även om det innebär att dom blir bitna av polishundar. Det har hänt kan jag lova... Arek vände självklart upp och trodde sig ha hittat den flyende... Efter att jag snäst åt budet att han åtminstonde kunde stå still, så var det spåret rökt... Ingen bandit den gången heller.

Hade dock gett mycket för att se familjen Villas uppsyn då dom blickade ut över sin numera slaktade tomt. Inte konstigt att folk ibland ringer in om att det måste varit ett UFO hos dom. Det kan även ha varit en halvblind hundförare som haft ett flyktspår....

Må nu gott!

Husse, Bus och Arek

Kommentarer
Postat av: Ola S

När du slaktade villa-tomten hade faktiskt varit oerhört kul att se :D..
Kan tänka mig tidningsrubrikerna:
En geggig konstapel med rabiat schäfer, går bäsrsäkagång i villa-trädgård.

ha det bäst

Postat av: Anonym

Hej Bus,

Om du vill göra din husse riktigt orolig så ät upp disktrasor, då blir nr 2 en riktigt rolig och färggran historia...
Samma sak med öronproppar, färgglatt och fint på utvägen!
Däremot skall du passa dig för att tugga sönder dyra elektroniksaker då kan dom tydligen sälje en till ngn a-lagare via "BLOCKET"

2007-11-12 @ 21:31:04
URL: http://working-gsd.se
Postat av: Magnus

Hej Familjen trasa

Det finns de som tillverkar munkorgar till små hundar :-)
Håller med dig om tidningsbud. De kan knappt prata och frågar man om de sett något så verkar de helt blinda. Fattar inte att de klarar sin tidningsrunda. Nåja de gör sitt jobb.

Hade varit intressant och se den där villatomten och minen på ägarna när de vaknar.

Ha det gott så hörs vi.

2007-11-13 @ 09:48:24
URL: http://allsmaktigealma.blogg.se
Postat av: Anonym

Ni verkar fungera bra tillsammans!! :-)

2007-11-13 @ 16:24:47
Postat av: Peter

Heja Bus friskt humör............snart får husse ringa Cesar Millan en riktigt hunddomptör.......

Arek, jag tycker den där tarmen till husse är lite elak mot dig när du aldrig får bita något bus....(Ja inte lillvalpen Bus då utan riktigt bus)....

2007-11-13 @ 16:43:04
URL: http://www.brukstorpets.se
Postat av: Agnes

Jag är själv tidningsbud och jag är som Husse säger. Hör inget, ser inget och reagerar inte på något i min omgivning. Det har tyvärr flera poliser upptäckt när de velat få stopp på mig :)

Jag skyller på allmän morgontrötthet och att mina hörlurar endast tillåtit mig att höra musik på hög volym...

2009-06-25 @ 21:31:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback