BUS GILLAR INTE HOCKEY...

Hallo igen! Gammelgeten här! Ni vet han som plötsligt blivit med valp.... Det här har ställt till en hel del för mig. Dels i form av att den lille stjäl uppmärksamhet, fallande mat från matbordet samt tid från min viktiga träning.... Husse och jag har haft en bra dag i dag. Husses mål var att få mig godkänd i det sista momentet, det enda vi missade, det vill säga överfall i munkorg. Vi gjorde följande plan i bilen på väg mot instruktörernas hårda bedömningar: Ett försök - ett lyckat betyg. Det var planen också när vi vandrade in i träningshallen.

Husse fick tunnelseende på en gång. Jag kände inte för att ränna runt inne i hallen när det var så vackert vinterväder ute. Kombinationen av hans tunnelseende och mitt lekhumör gjorde att vi rev av provet på mindre än en minut. En kort transport, ett kort överfall och sedan ett godkänt betyg... Husse sprang runt som en nykär tonåring i snön efter det godkända betyget..... Pussades och kramades och lät meddela alla som ville att vi nu var godkända minst ett år till...

Förut har husse, jag och Bus gått korta promenader. Detta då den lille ha så korta ben och husse inte har velat anstränga honom för mycket. Det har inneburit att Bus sedan blivit lämnad hemma, medans jag och husse gått ett varv i det vackra motionsspåret. Det är bara 2.5 km lång, men det har varit så skönt att slippa Bus. Men shit också! I går fick det lilla valpmonstret följa med och gå hela spåret.... 2.5 km promenad i skogen med en liten valp som ligger och atackerar och biter mig i kopplet. Så fort han släppt lägger han sig en bit fram på spåret. Där ligger han som ett lejon på jakt och då i avaktan på att jag ska springa förbi. När jag springer förbi så siktar den lilla skiten alltid på strupen...

Orkar han då? Ja! Husse och jag tyckte promenaden var alldeles lagom lång då det var snö att pulsa i. Bus däremot! Han sprang väl dubbelt så långt som oss och då utan att bli trött....

Under den här promenaden lyckades han även skrämma en stor Båtsman hund på flykt. Vi vandrade i allsköns ro då vi mötte en hund och dennes matte. Otroligt hur ofta husse/matte är lika just den hund som dom äger. I detta fall så fanns ingen skillnad mellan mattis och Båtsmanhunden. När vi passerat förbi så började Bus plötsligt att skälla. Då jag och husse vänder oss om så tror vi först att hundens matte springandes försöker anfalla oss... Vid närmare anblick så visade det sig vara Båtsmanhunden som kom. Husse förskte ställa sig i vägen för Båtsmanhunden. Detta för att inte jag skall börja slåss och för att inte den andra hunden ska skada Bus.

Då kommer den lilla krokodilen springandes bakifrån och visar alla sina hajtänder. Den 50 kg tunga Båtsmanhunden gjorde en vändning lika bra som en Finlandsbåt, men lyckades i alla fall vika ut i skogen. Och Bus efter..... Efter ca 20 meters jakt vände den lilla valpen åter till oss. Dock med svansen och huvudet mycket högt..... Jag och husse bara skrattade.....

Den magra skinnbiten som kallas Bus fick även följa med in i polisens dressyrhall idag. Morsa på dom andra hundarna och samtidigt träna lite lydnad. Först körde farsan lite med mig, men sedan var det Bus tur. Bus var kaxig som vanligt tills han hamnade i gapet på en svart stor hund. Dreglet bara rann om munnen på den svarta besten och plötsligt var Bus mer hanterbar....

Därefter gödde husse den lilla med korv. Den lille visade sig då kunna kommandona: Sitt, sitt kvar och att komma då han hörde sitt namn. Tänk vad lite korv kan göra....

I övrigt så har Polisen tittat på den lille idag. Instruktören sade direkt han såg Bus "Den tar vi - det ser jag i ögonen". Sen fick Bus visa lite konster. Troligen köps Bus in som polishund redan nu och blir då så att säga en polisaspirant....

Tyvärr verkar inte Bus dela husses och mitt idrottsintresse. I dag skulle vi åka på hockey. Husse skulle lira och klädde upp sig i sin fina hockeymundering. Allt var inte som vanligt dock. Den lille motorsågen hade fått tag i husses susp och då bitit av alla fästanordningar. Detta gjorde att suspen ej skyddade så som den skulle utan mer hängde som ett skynke... Det måste väl tyda på att Bus inte gillar hockey!!!

Husse var inge sugen på att täcka skott idag, men fångade ändock en klubba med tänderna. Blodet sprutade och tänderna hamnade nog halvt på sned. Husse tyckte dock blodförlusten var försmumbar eftersom hans lag ändå vann till slut. Husse meddelade mig i bilen att hans lag vunnit mot Tomas lag. Tomas och husse brukar tävla en del, typ om allt. Husse säger att han ej kan minnas när han förlorade i något mot Tomas. Då har dom ändå mötts i golf, badmninton, tennis, hockey och minigolf. Jo förresten! Husse frågade mig om "kubb" är att anses som sport. Jag trodde inte det, men om det gör det så har husse förlorat i det en gång...

Må nu gott!

Gammelgeten

Kommentarer
Postat av: Peter

Arek du kanske skulle göra som den "stora svarta besten" och sätta lilla Bus på plats någon gång så kanske han blir mer foglig...........försök dock göra det utan att Husse ser det........;o). Det var ju bra att du klarade sista momentet, då kanske du ändå har en chans att bita riktigt bus snart......

Postat av: Madde

Du har fått det om bakfotan med Bus's tanke om att tugga sönder suspen.... han gillar inte barn och vill på så vis göra apparaten obrukbar!

Tillägger även att om man bor på rätt sida av stora staden så är det snöfritt!

2007-11-14 @ 20:18:36
URL: http://working-gsd.se
Postat av: Magnus

Hej Arek

Grattis till sista momentet i skyddet.

Flytta ner ifrån fjollträsk så slipper ni snön.

Ha det gott så hörs vi

Förresten har husse o matte fått rätt med kaminen och skorstenen?

2007-11-15 @ 01:40:11
URL: http://allsmaktigealma.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback