UTBILDNING MEST HELA TIDEN....

Arek och jag har haft lite svårt att hinna med bloggen sista tiden. Inte för att jag tror det är allt för många som sörjer detta, men kanske finns det någon som följer våra äventyr i verkligheten. Det har varit väldigt mycket utbildningar och annat som gjort att arbetet med att skydda allmänheten har blivit eftersatt. Bland annat är vi just nu på en utbildning där det handlar om att träna avancerade spår och då med syftet att utveckla hund och hundförare i konsten att spåra efter farliga personer.

Instruktören har visat sig vara en listig j---vel och mer än en gång har jag och Arek stått som fån i skogen och då ej fattat riktigt vad som hänt. Bland annat har vi spårat 13 timmar gamla spår där det spöregnat under väntetiden. Hundarna klarar detta och det är klart imponerande. Sen har vi kört en hel del annat som jag ej kan avslöja. Det kan ju vara så en och annan bandit följer denna äventyrsblogg och då får tips om hur man lurar geten och dennes husse på villovägar. Det vore inte bra.

I morgon är dock sista dagen, men då blir det endast kort vila innan nästa utbildning tar vid. Då ska jag och Arek vandra in i världen av droger. Denna gång handlar det om att utveckla och kontrollera våra kunskaper i att söka efter narkotika och vapen. Två gånger varje år så har vi en kontroll på att allt fungerar. Det brukar inte vara något större problem för Arek att hitta gömmorna. Mesta tiden går åt till att städa. Sista gången fick jag samla en miljon muttrar och skruvar som Arek dragit ned i sin iver att hitta det gömda....

Vi har dock hunnit med ett par pass i verkligheten och Arek visade sig vara rätt så het. Vi fick vara på den vackra södra delen av staden och det känns alltid bra. Det började med att någon visat pistol i ett centrum och då vi kom dit så var det en hel del av kroggästerna som ville "hjälpa" hunden att spåra. Efter lite myndigt prat och en och annan svordom så kom vi i alla fall iväg. Arek gjorde ett bra spår efter våldsmännen, men fick till slut spårtapp vid en vändplan. I leran kunde man se att en bil stått där och sedan kört ned på en gångväg.

Därefter ropades det ut att en bil kört av vägen i hög fart och att föraren därefter sprungit i okänd riktning. Arek visade vägen och drog iväg husse på ett långspår i villaområdet. Över tomter, staket, ut på gator, över berg, in på tomter igen och så vidare. Vid ett tillfälle såg vi banditen, men avståndet var för långt och jag var inte helt säker på att det var rätt person, så jag kunde inte skicka geten att bita sig fast i löparen. Spåret hade nu blivit riktigt långt och gammelgetens tunga hängde som slips ur munnen.

Efter lite badande i en vattenpöl så vart det åka igen. Spåret ledde vidare fram till den plats där jag sett löparen och därefter ut på en tomt. Löparen, alternativt banditen, hade nog sett mig och Arek också. För nu började jakten och det märktes på hunden att banditen nu var lite adrenalinstinn. Tyvärr lyckades banditen trötta ut geten för rätt som det var blev det spårtapp. Arek hade nu spårat i över en timme på asfalt och han såg mycket, mycket gammal ut...... Ett bra spår, men jag var lite förbannad för att vi ej knipit denna trafikbrottsling.

Vi han inte fundera så mycket utan medans Arek drack vatten, så behövde man hund till ett annat ställe. Och då med anledning av inbrott i garage. Ingen hundpatrull svarade varvid jag och Arek drog till platsen. Jag hade dock inga större förhoppningar om att lyckas då hunden var trött. Det visade sig, då vi kom fram, att tjuven sprungit från platsen för ca 25 minuter sedan.

Jag tog ut Arek och han visade direkt intresse för att spåra. Arek drog iväg längs med vägen och sedan ut i skogen. Vi fick med oss en annan polis som sällskap och sedan började jakten. Efter ca 2 km spårande på stigar och ängar så var vi tillbaka på exakt samma ställe som vi börjat på..... Då hade vi fått vänta på den sällskapande polisen ungefär 10 gånger. Den sällskapande polisen var nu mycket trött och mycket smutsig. Ändock med ett krigaransikte varvid jakten fortsatte in i ett bostadsområde. Efter några hundra meters spårande på grusvägarna där så kom vi ifatt en klart sliten kille. Denna kille var lika sliten som den sällskapande polisen samt exakt lika smutsig av lera. Han fann förgott att erkänna stöldförsöket av motorcykeln och hängde snällt med till polisstationen.

Kul att lyckas när vi haft så bra spår hela natten, men ej kommit ända fram. Bra jobbat Arek!

Nu kör vi klart utbildningarna, men är förhoppningsvis snart tillbaka i verkligheten. Då kommer förhoppningsvis fler historier från Arek.

Husse


Kommentarer
Postat av: Magnus o Alma

Hej
Klart man saknar ert bloggande. Saknar er här ner med. Skulle behövt hund härom natten men det kan vi ta en annan gång.
Lycka till på utbildningarna och kör hårt så hörs vi.
Mvh Magnus o Alma


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback