I BLAND VINNER FARBROR BLÅ....

Ännu ett par fridagar har gått med träning och så även ett par arbetsdagar. Fridagarna bestod av enkel träning samt motion av hund. En hel del promenader nu när snön börjar att smälta bort. Onsdagen var dressyrdag och då tränade vi lite platsliggning, framåtsändande samt lite variationer i lydnadsmoment. Platsliggning betyder att hunden skall ligga still på ett ställe, tillsammans med andra hundar, och göra så i 10 minuter. Under slutet av denna period så skjuts det ett antal skott och meningen med detta är att hundarna skall tränas att lämnas ensamma och under den perioden ligga kvar utan att resa sig och hitta på hyss. Skotten är för att kontrollera skottfasthet samtidigt som ljudet ofta blir som en trigger för hunden. Ett bra beteende i detta moment är att hunden hela tiden ligger still med fokus framåt. Det gör inget om hunden reagerar på att det skjuts, men i övrigt så skall dom ligga kvar.

Detta moment kan ställa till stora problem och kräver en hel del jobb från ekipagets sida. Arek klarar ofta detta bra vilket får till följd att husse kan slappna av....

På torsdagen så var det dags för nattpass. Det var en hel del att göra, men vi hade inget flyt denna natt. De jobb där man kunde använda hund på var vi i bästa fall där som andra hund. Vi hade ett par genomsök av skogsområden och en lägenhet i jakt på tjuvar och banditer, men tyvärr fanns ingen sådan kvar så vitt vi vet....  I jakten på en man som hotat upp sin gamla tjej så var vårt uppdrag att kolla av att han ej befann sig vid hennes bostad. Han hade tidigare klättrat upp på hennes balkong och enligt uppgifter i polisregistret så kunde han vara beväpnad och farlig. Detta gjorde att jag och Arek var lite på tå och under ett par av balkongerna i bostadsområdet så visade Arek tydligt att något var där... Han vindade kraftigt under två balkonger och var mycket nära att börja skälla. Arek är tränad att skälla på dold människa eller kläder och jag tog därför för givet att banditen nu låg gömd på någon av dessa balkonger.

En av balkongerna tilltalades, men inget svar kom tillbaka. Jag kände mig därför tvungen att klättra upp för att kontrollera och hjärtat slog lite extra under dessa akrobatövningar. Det är ju trots allt rätt svårt att skydda sig medans man klättrar. På den ena balkongen anträffades......- en vante! På den andra balkongen anträffades.... - en upphängd rock!. Inte det beslaget jag ville finna, men hunden gjorde ju alldeles rätt. Vinden låg så fint så Arek kände lukten av mänsklig doft i dessa klädesplagg. Han visade detta för mig och beteendet är ju precis likadant som om det låg en människa och gömde sig där. Alltså var jag ändå rätt nöjd med honom....

På våran enhet har vi även som mål att köra förbi hos kvinnor som är allvarligt hotade av sina gamla män. När vi har ledig tid så kör vi förbi sådana platser. Vi tar ut hundarna och går en sväng runt i området. Det blev ett par sådana ärenden under natten också. Dock utan att träffa på någon elak pojkvän.....

Till kvällspasset sedan på fredagen så hade turen vänt. Det började lite enkelt med att jag och Arek körde lite övningsspår. Därefter blev vi kallade till en plats där en man meddelat att han ej ville leva mer. Han ämnade ta sitt liv ute i skogen och hade nu varit borta ett par timmar. Familjen hans var mycket oroade och då man sist hade kontakt med mannen så hade han lagt sig på marken samtidigt som han var påverkad av alkohol. Mannen saknade även jacka vilket fick till följd att läget var mycket allvarligt.

Jag och Arek och åkte dit och upptäckte att skogen var mycket stor. Vi gjorde oss klara att gå ut det brukar vara så att vi får hålla på i många timmar. Det hade även blivit mörkt ute. Jag fyllde på en så kallad insatsväst med GPS, extra batterier, vatten och spårlina. Vi gav oss sedan ut i mörkret och då med förhoppningen att hitta mannen innan det var försent. Och sanna mina ord. Vi han bara gå några hundra meter längs vattenkanten, därefter rundade vi ett berg. Det syntes direkt på Arek att han fått in något i nosen eftersom han höjde huvud och svans för att sedan galoppera rakt upp för berget och in i skogen. Ca 200 meter upp så började Arek att skälla och då jag kom dit så var mannen vi sökte där. Underbart så klart, men samtidigt var mannen så sprattlig att jag var rädd att Arek skulle bita honom. Mannnen lugnade sig dock och efter en liten stund kom det andra poliser dit för att hämta honom. När jag och Arek lämnade platsen så måste jag säga att känslan var mycket trevlig i kroppen. Arek då! Han morrade bara när jag satt in honom i bilen, så jag antar att han var sugen att gå lite längre in i skogen.....

Vi han knappt hylla oss själva innan det ropades ut att en butik precis rånats. Vi kom först dit och upptäckte att den stackars ägaren var helt sönderslagen. Rånarna hade varit mycket bryska innan dom sprang från platsen. Efter att andra poliser kommit dit och tagit över så begav sig Arek ut för att spåra. Platsen var inte helt lätt att spåra ifrån. Här var ett centrum med tillhörande pub och tunnelbana. Det rörde sig en hel del människor där och man pekade ut vilket håll nidingarna sprungit åt. Arek tog upp ett spår, men efter ca 500 meter runt på gatorna så tappade vi spåret.

Vi hade dock sån tur att ett vittne stod precis där vi tappat spåret. Han uppgav att en moped lämnat för en stund sedan och då bakom huset där vi nu stod. Ett annat vittne hade sett två unga män vid mopeden och så var jakten igång. En polisbil lyckades få korn på mopeden och och efter en vild jakt så infångades de. Man hade fortfarande bytet på sig och så även blod från butiksägaren.

Till fängelset med dom. I bland vinner farbror blå och det känns ganska bra. Denna gång var det tack vare vaksamma människor i området.

Arek och jag stannade kvar en stund för att leta gods efter rånarna. Bland annat vapen och rånarluvor. Medan vi höll på så ropades det ut att en pistolbeväpnad man hotat folk i ett centrum. Han hade därefter lämnat i bil och en polisbil låg nu bakom den. Man lämnade positioner och vi tillsammans med en buss specialpoliser styrde mot platsen. Efter ett tag låg vi bakom och kunde gemensamt göra stoppet. I fall mannen skulle försöka springa så tog jag med Arek ut. Arek var dock rätt så uppe i varv så när jag öppnade luckan så satsade han fullt mot en framrusande polisman.... Efter ett tag så lyckades jag få kontroll på vargen och vi kunde fullfölja vår ursprungliga plan.

I bilen anträffades många vapen och följden blev att ännu en fånge fick åka till fängelset. Efter helgen här så börjar vi jobba igen. Vi får se om något spännande händer då. Rapport kommer....

Husse

Kommentarer
Postat av: Magnus

Hej Peter

Det är härligt att läsa att du gör själ för våra skattepengar :-)
Det var ju grymt bra av Arek att känna vanten uppe på balkongen.

Ha en bra arbetsvecka så hörs vi.

Mvh Magnus o Alma

Postat av: Helena

Hej Arek
Jag tycker det är jätteroligt med din blogg. Det är så kul att läsa om vad du och din husse gör på arbeter! Din husse är väldigt bra på att skriva och jag kan bara fantisera om hur hans PM ser ut! Det måste vara en kul läsning..
Om jag får bestämma skulle jag dock vilja ha lite mera bilder på bloggen!
Tack för trevlig läsning! Helena :)

2007-07-20 @ 13:29:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback