KANONVÄDER...

Vädret har varit bättre! I alla fall om man vill sola, bada eller fika på mysiga utomhusfik. Vädret som bjudits sista dagarna är inte sådant väder, men väl perfekt väder att träna vissa hundmoment. Hundarna är ju som vi, det vill säga att dom måste få en grundinlärning i något moment och sedan måste detta underhållas. För att man sedan skall utveckla sig så måste man ju träna momenten oftare och med en viss utveckling.

Därför kom ju detta väder som en skänk från klar himmel. (Bokstavligen).

Gammelgeten och jag har tagit tillfället i akt att träna spår. Vi har kört spår som lagts i regn och som sedan har fått vila någon timme i hällande regn. Vi har tränat spårupptag enligt samma modell samt spårupptagsträning under lång sträcka där jag cyklat och geten sprungit framför.

Spåren som legat i regn var inga problem alls kan jag meddela. Spårupptaget enligt klassisk modell var ej heller något problem för Arek. Spårsök från cykel gick däremot inte så bra. Planen var att jag skulle cykla och Arek skulle springa en bit framför. Då han kände spårupptaget så var min förhoppning att han skulle vika av ut där för att följa upp detta och sedan i slutändan finna sin leksak.

Problemet var att geten tycker det är roligt när jag cyklar och han springer. Geten tycker det är så roligt att han springer fram och tillbaka skällandes som besatt. När han väl lugnat ned sig och gick i ett bra tempo så ringde min mobil. Efter samtalet så började jag cykla igen och vad hände då? - Jo Arek, alzheimers Arek, verkade ha glömt att vi redan cyklat en bit varvid han ånyo drog igång sin skallkonsert. Det var bara att glömma spårningen för denna gång.....

Efter lite vanlig rastning och vila så passade vi på att köra lite personsök i skogen. Denna gång hängde jag upp en tröja i ett träd. Därefter hämtade jag Arek och körde lite skick åt båda håll. Då Arek kände vittringen av tröjan så for han dit och satte sig att skälla. Allt gick enligt planen och husse var nöjd ännu en gång.

Nu när jag tittar ut genom fönstret så ser jag att det fortfarande regnar. Detta för tredje dagen i rad. Nu känns det som om vi vill ha lite sol, värme och en god kopp kaffe på altanen. Den som vaknar i morgon får se....

Husse

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback