VÄLKOMMEN TILL VÅR BLOGG!

Hej och varmt välkomna till min och Arek lilla blogg. Denna blogg är tänkt att handla lite om vad en polishund kan tänkas råka ut för under sina arbetspass. Den är även tänkt att berätta lite om vilken typ av träning och prov en tjänstehund genomför för att nå målet att bli en så duktig polishund som möjligt.

Tänkte börja med att berätta lite om Arek. Han är snart 7 år gammal och har varit polishund sedan han var 3 år gammal. Innan han blev polishund så bodde han söderut i landet där han tränats i lydnad och skydd av sin gamla mattis. Hans nya husse, jag, var helt ny som hundförare då jag fick uppdraget av cheferna att åka och hämta min blivande tjänstehund. Jag hade ingen hundvana och då jag, med familj, åkte norr om Stockholm för att se underverket så måste jag säga att jag blev lite tveksam....

Det var snö på marken och då vi anlände till tomten där Arek fanns, så steg hela familjen ur bilen för att se underverket. Kvinnan som nu hade Arek öppnade en dörr och ut kom en varg farande. Vargen var mörk och stor som ett hus. Han for över snötäcket och blödde som en stucken gris från tassarna. Vi kastade in barnen i bilen och stod sedan som förstenade, beredda på att möta döden som nu kom farande emot oss. Vargen gjorde halt och vi fick reda på att detta var hunden vi skulle hämta....

Instinktivt kände jag att vi borde ljuga och säga att vi åkt fel. Att vi egentligen var på väg till ett annat ställe en bit härifrån. Trots den första tanken tog jag kopplet till hunden, lastade in honom i bilen för att sedan börja åka hemåt. Det sista jag hörde innan jag stängde dörren var kvinnan som ropade: "han kan endast franska".

Hela familjen satt knäpptysta i bilen. Varje gång någon vände sig om för att titta på honom så morrade monstret därbak. En bit från Areks nya bostad så bestämde jag mig för att gå hem med honom. Jag kopplade upp honom, gick en bit ned mot ett stort grustag och tittade sedan Arek i ögonen. Jag kände direkt att det fanns något där emellan oss och som i trans tog jag av honom kopplet och släppte honom lös. Arek sprang direkt iväg, hämtade en stor stock och kom därefter tillbaka för att kampa. Därefter kampade han och jag hela vägen hem och det är ingen kort väg kan jag säga.

Efter det har vi varit som bästa kompisar. Vi har genomgått en hel del prövningar och äventyr och jag måste säga att han är fantastisk. Jag kommer att berätta lite om en del gamla roliga händelser som hänt, samtidigt som ni kommer att få följa aktuella händelser och vardagliga episoder. Jag hoppas ni ska tycka det är roligt att följa Areks framfart och vi ser fram emot att få lite inlägg och frågor.

Husse


Kommentarer
Postat av: Mikael

Haha ja vilken första intryck.. ja har träffat arek hos hans gammla matte.. ja kände ungefär samma dödsfruktan när han stod å glodde på mej utan att röra en min el flytta sej när ja till han. Matte va på toalettbesök så ja va helt själv med besten i rummet med en kopp kaffe.. usch =)
Men kul att de verkar gå bra för er.. Keep up the good work =)

2007-06-15 @ 00:03:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback