KOLLA FAKTA INNAN....

Hejsan igen! Nu har det gått några dagar sedan sist och jag och Arek har varit lite lediga, men även haft två arbetsdagar som mest bestått av träning. Torsdagen var en ren träningsdag där vi till och med fick åka direkt till träningsplatsen utan att klä upp oss i uniform. Vi satsade rätt mycket på att leka i snön samt köra lite enkel lydnad. Arek kan alla moment rätt bra vilket gör att vi mest smyger runt och leker även inne i hallen. Sen brukar vi stanna upp lite och kolla in dom andra ekipagen som inte har kommit så långt i sin utbildning. Det är inte helt lätt att få dessa encelliga djur att förstå allt som vi vill.

Eftermiddagen gick åt till att idrotta. Inte Arek, men jag fick i alla fall. Dagen till ära var det innebandy på schemat. Min gamla arbetsplats hade innebandyturnering och jag fick äran att delta i ett lag. Meningen är att det skall vara lite gemytligt, men det blir snarare rena kriget. En av motståndare är landslagsbrottare och han hade bestämt sig för att jag inte skulle få göra mål. Det var en rätt tung ryggsäck att bära på och jag fick mycket stryk under resans gång. Lite motion fick man i alla fall....

Efter detta var det hem för att motionera hunden och sedan vidare till fotbollsträning.

Idag var det dressyrdag och jag och Arek tog vår fina polisbil för att åka till södra sidan om staden. Meningen var att vi skulle köra lydnad och skyddsträning, men till en början fick vi åka österut. Detta då en 5 årig pojke vaknat tidigt i sin bostad och då bestämt sig för att ta en promenad endast iförd pyjamas.... Han hade redan varit ute i en timme och det var ca 7 grader kallt vid tillfället, så nu var det lite bråttom att finna honom. Femåringar kan dock vara väldans förslagna! Det visade sig efter ett tag att denne yngling tagit bussen till dagiset! Initiativet är ju beundransvärt, men jag undrar fortfarande vad busschauffören tänkte då han lät denna lilla pojke åka själv och då endast i förd pyjamas.....

Efter detta så fortsatte vi ned mot dressyrplatsen och nu var Arek riktigt laddad och redo att dominera hallen. Det visade sig att där fanns en blivande polis på besök. Denna dam skulle följa vår verksamhet och alla hundförarhannar blev som pånyttfödda. Alla vi män skulle visa vad vi kunde och det påminde lite om tjuren Ferdinand när han satte sig på getingen. Hundarna ylade och det var väl ingen uppvisning i världsklass direkt. Polisdamen fick till och med låna Arek för att känna hur en riktig polishund skulle vara. Redan där borde jag hajat att hon visste mer än vad hon uppgett. Hon förde Arek med glans och jag blev lite avundsjuk.

Hon frågade efter en stund om hon fick ta in sin hund i hallen och det fick hon ju såklart. Tyvärr! Det visade sig att hon hade en hund som hon tävlade civilt med. I elitklass! Våra hundar framstod plötsligt som helt odugliga. LIka olydiga som valpar som är jättehungriga. Verksamheten bara avtog och det sista jag hörde var "nu går vi och fikar" Därefter drog jag från dressyrplatsen. Jag lärde mig i allafall att det är bra att kolla fakta innan man skall glänsa....

Resten av passet jagade vi inbrottstjuvar en bit norr om dressyrplatsen. Inte heller det gick bra. Först hade ett antal poliser som kom dit innan oss, gjort en hel del klantigheter. När vi sedan skulle spåra så var det som att jag och Arek var osynliga. Boende i området, framförallt damer, verkar inte fatta att polishunden kan bitas och att man inte ska få mitt framför hunden, kliva över spårlinan eller fråga polismannen om vägen till bokbussen. Jag orkade inte ens bli arg utan kopplade lös Arek så att han fick springa lite lös i stället....

Sammanfattningsvis kan man säga att ekipaget husse och hans hund ej gjort något större avtryck i världshistorien under dessa två dagar. Men, man ska aldrig ge upp! I morgon är det nattpass och nya chanser att stjälpa alternativt ställa tillrätta....

Husse


Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag blir riktigt glad när jag läser din blogg. Arek verkar vara en riktig pärla ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback