HUSSE KAN VA GRINIG HAN....

Tjena! Tjänstehunden Arek här! Tänkte berätta lite om hur det är att åka med grinollen husse ibland. Jag vet att han brukar gnälla på att jag sitter och morrar åt honom, men en liten beskrivning av mannen med två identiteter kanske kan förklara ett och annat....

När husse får åka på den södra sidan om staden under sina arbetspass så är allt frid och fröjd. Inga bekymmer på himlen och husse blir aktiv som bara den. När husse får åka på den norra sidan om staden så byter han natur och blir grinig och sur. Anledning är att han hittar dåligt där och inte hinner komma först till jobben som ropas ut. Detta gör gubben irriterad och så sitter han och muttrar och skäller mot mig, men då genom att tala med backspegeln. Jag brukar morra åt honom för att han skall haja hur lättläst han är. Vem orkar höra gnatet om att södra sidan är 10 gånger bättre än norra sidan?

Och när vi väl är på södra, ja då ska husse pussa och gosa med mig vid alla tillfällen och lägen. Hallå! Jag är snart 50 år! Inte vill väl jag att en skäggig gubbe ska kladda mig i pälsen. Då brukar jag morra åt gubben också. Det är väl därför gubben tror att jag är sur både på norra sidan och södra sidan om staden. Allt man vill ha är ju lite integritet!

Vi har jobbat ett par pass nu sedan helgen och var på den tråkiga "norra" sidan. Inga speciella hundjobb, men jag tänkte berätta lite om ett lyckat jobb som mina hundkollegor gjorde under nattpasset. Självklart var det på södra sidan och jag och husse satt och lyssnade på deras arbetskanal. Vi var lite avundsjuka kan jag lova.

Det började med att någon ringt in om att två personer gjort inbrott i bilar. Då polisen kom dit så sprang dessa banditer till skogs varvid hundpatrull kallades till platsen. Man började spåra och det visade sig bli ett bra spår. Det var flera polisbilar där och bland annat fyra stycken hundbilar. Man började spåra vid 04.00 på morgonen och efter flera hundbyten ute i skogen, så anlände hundbil nummer 5 dit. Under spårningen hade man sett två personer ute på isen till en sjö, vid två tillfällen hade hundförarna sett ryggarna på banditerna, men ej riktigt kommit ikapp. En av hundförarna plumsade i en å när han spårade vilket fick till följd att han blev blöt ända upp till kalsongerna....

När hundbil nummer fem nästan var framme för att byta av hund nummer 4 så hade man varit ute och spårat i fem timmar. Hundförare nummer fem såg då de två banditerna skutta över vägen precis innan han skulle ut och spåra. Han anropade dem att stanna, men flykten fortsatte. Hundförare nummer 5 skickade då sin hund för att bita sig fast i banditerna och hunden gjorde som han blivit lärd.... Det visade sig vara två banditer som kommit hit från ett annat land. Efter fem timmars spårning genom tuff terräng så var dom nu fångade.

Jag och husse var mycket avundsjuka på alla hundar som fått vara med, men man kan ju inte vara med på allt... Vi var dock överrens om att dom gjort ett mycket bra jobb och att dom nu var värda att få vila och sova lite.

På kvällspasset var vi på ett narkotikasök. Husse tycker det är jättetråkigt, men jag finner det ganska roligt. Jag visade husse på två gömmor och i den ena, en jacka, hittade vi amfetamin. I den andra kände jag jättetydligt att det fanns något i tvättmaskinen. Husse monterade ned halva maskinen innan det ramlade ned en pytteliten bit hasch ur innandömet. Knarkpoliserna som var där såg lite besvikna ut. Dom hade nog väntat sig största fyndet där. Husse däremot var rent utav lyrisk. Han tyckte jag hade varit jätteduktig som hittat den lilla, lilla biten som var gömd i maskinen. Kul att han någongång blir nöjd. Men som sagt! Knarksöket var ju på södra sidan om staden och detta i sig gör ju att husse blir på gott humör.

I morgon ska vi träna lite skyddsträning och på torsdag är det dags att åka till jobbet igen. Då har vi två dressyrdagar. Därefter kommer ett lördag nattpass och dessa brukar vara roliga att jobba. Jag återkommer med rapporter om hur detta gått.

Hunden Arek


Kommentarer
Postat av: Lasse "Sundis" Sundström

Fantastiskt underhållande läsning när man får det från två perspektiv, din och Areks. En fantastisk vinkling av ett så betydelsefullt arbete som ni utför.

Hoppas på en fortsättning av bloggen.
Betyg.
Mycket välskrivet.

2007-02-25 @ 20:17:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback