ETT BRA SPÅR....

Då var natt och kvällspasset avklarat för denna gång. Denna tid på året kan ju vara lite lugnare eftersom det är kallt och bistert ute. Denna natt var inget undantag, men det fanns trots detta lite uppdrag för Arek att ta tag i. Natten började med att man larmade ut en rattfyllerist på södra sidan om staden. Precis när vi körde in på den parkering där mannen skulle befinna sig, så var han i färd med att backa ut för att ge sig av. När man såg statusen på denna man så måste jag säga att det var bra att allmänheten tipsade polisen om den kommande körningen.

Mannen på förarplats var kraftigt påverkad av stimulantia. Hans ögon var röda, trötta och hans reaktioner var mycket slöa. Hade denna man fått fortsätta sin färd så fanns det nog stora chanser att han krockat med någon person eller föremål. Nu vart det transport till finkan i stället. Jag brukar ofta tänka på detta när vi kör fort till ett brådskande jobb. Ofta kör vi i farter uppåt 200 km/h för att snabbt kunna ta oss fram och hjälpa människor i nöd. Tänk då att möta en sådan här förare på fel sida av vägen.... Det vore inget bra!

Nu löste sig ju dock detta på ett bra sätt och vi fortsatte vår jakt i att hjälpa och ställa tillrätta. I ett dunkelt område anträffade vi en bil som stod fastkörd i en bom. Bilen var stulen och fortfarande varm. Arek fick gå fram och prova om det fanns något färskt spår vid bilen och det gjorde det kan jag lova...

Trots spårning i tuff terräng och under lång sträcka så kom vi aldrig ifatt. Efter ca 40 minuters spårning så tappade Arek vittringen i ett bostadsområde. Tråkigt tyckte jag och det tyckte nog även Arek. Han for runt på vägen tillbaka, lyfte svansen och då var jag säker på att banditen låg gömd i närheten. Jag lät Arek gå fri och plötsligt markerade han på något i skogen. Det var ingen bandit, men ändock något bra! Det visade sig att jag tappat min mobiltelefon under spårningen och nu hade Arek hittat den. Tack kompis! Det är tredje gången han hittar min telefon och första gången han inte bitit sönder den....

Efter den långa promenaden tillbaka till bilen så passade vi på att dricka vatten. Jag bytte även till en torr tröja och i samband med detta så beordrades vi till ett sök efter narkotika. Det var några poliser som behövde hjälp med att söka efter narkotika i en lägenhet. Jag trodde söket skulle gå dåligt eftersom Arek borde vara trött efter det långa spåret. Ack så fel jag hade! Han var laddad som en Duracellkanin då han for in för att söka. Efter ca 30 minuters sök så hade vi hittat två gömmor. Vi tackade för oss och lämnade rätt nöjda.....

Direkt i bilen så larmades det ut att det var inbrott väldans långt söder om staden. En polisbil var nästan där och hade stoppat en misstänkt tjuv. Dock var godset borta. När jag och Arek väl kom dit så hade det framkommit att det troligen varit två banditer. Alltså saknades en och allt gods. Tanken nu var att Arek skulle spåra från inbrottet och fram till den plats där polisbilen stod med en av banditerna. Därefter var tanken att Arek skulle spåra upp nummer två och då förhoppningsvis även godset.

Det första spåret visade sig vara väldans klurigt. Flera personer hade rört sig kring brottsplatsen, men Arek tog ändock upp ett spår. Spåret ledde till tjuvgömman och därefter vidare runt i området. Arek hittade banditens jacka som var gömd och spårade därefter ned till polisbilen. Då var det bevisat att han var delaktig, men det fanns ju fortfarande en kvar någonstans....

Arek tog tag i spårandet igen och denna gång så for vi iväg längs med gator, vägar och tomter. Efter ca 30 minuters spårning så märktes det på hunden att vi var nära. Efter några hopp över staket, klättrande i berg, långa återgångar så åkte svansen på Arek upp rejält. Arek började skälla mot en tät gran. Döm om min förvåning! När jag tilltalade granen så svarade den.....

Under grenarna satt bandit nummer två. Härligt! Det är sådana här spår som gör att det är värt allt jobb som man lägger ned på hundarna.

Efter en hel del skrivjobb så var det dags att gå hem och sova. Kvällspasset visade sig vara mycket lugnt. Jag och Arek hann leka lite, rasta ordentligt samt att husse även han käka Kina mat. Däremellan försökte vi visa upp oss på platser där det rör sig mycket folk.

Nu är vi lediga ett par dagar. Första dagen går åt till att vila upp oss, men sedan kör vi igång med träningen igen. Denna vecka ligger bytesträning, lydnad och personsök på programmet.

Ha det nu bra!

Husse


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback