VILKET BARN HAN ÄR...

En liten reflektion från en fyrbent varelse med extremt liten hjärna: Husse är ett barn! Har varit en ganska lugn arbetsperiod så jag har haft lite tid att reflektera och analysera husse. Sammanfattningen får bli att han är extremt hyperaktiv men med ett barns intellekt. Några exempel på saker som hänt denna vecka är till exempel då hela familjen befann sig hemma i vardagsrummet. Stora sonen, 12 år, läste sportbilagan, lilla sonen, som är 10 år, läste kvällstidningen. Husse då! När jag flyttade nospartiet åt hans håll så låg han och tittade på en ungdomsserie från High-School i USA. Det handlar om barn i 15 års åldern och om deras skolmiljö..... Han låg med ett flin på läpparna och var helt inne i ungdomsvärlden. Allt medans barnen läste om verklighetens händelser med allt vad det innebär...

Sen skulle husse spela golf igen. Han tror alltid att han ska vinna och denna gång skulle kamraten Mr T och sambon få stryk. Husse var på bra humör fram tills första hålets första slag. Det slaget flög hela 30 meter.... Slag nummer två gick snett bakåt.... Slag nummer tre hamnade i en sandbunker..... Redan hör började husse bli lite oharmonisk.

Hål nummer två: Slag nummer 1 for ca 20 meter. Enligt reglerna skulle dessa dåliga slag straffas med att husse skulle få bjuda på öl. Slag nummer två for rakt ut i skogen och det var nu det brast för barnet.... Husse tog sin finaste klubba och gjorde om det till spjut. Efter ett kast, som var lite längre än hans golfslag, så hämtade han upp klubban för att göra ett nytt försök. När även detta slag gick åt pipan så vände husse sig om och började att lämna golfbanan. Efter två hål!!!

De andra försökte stoppa honom, men husse är envis. Efter en liten promenad så hade ändå husses lilla hjärna vridits i rätt läge varvid han kom lommandes tillbaka igen. Husses enda regel nu var att ingen fick prata med honom.... Kul o spela golf med honom va?

Husses slagserie på de fem första hålen blev: 7, 8, 9, 10, 9...... Som tur var körde man bara 9 hålsbanan annars hade nog husse slagit banans rekord. I flest slag/hål. Det sista jag hörde var att husse skulle sluta med golf och att banditerna skulle få sota för hans spel under kommande nattpass.

När vi så på kvällen fick åka till jobbet så var vi laddade båda två. Vi hade jobb hela tiden, men husses otur bara fortsatte. Vi var hela tiden på helt fel ställe när jobben kom ut. Oftast hade vi mellan 20-30 minuters framkörning innan vi ens kom fram till platsen där tjuven sprungit ifrån. Även en som är halvt lam hinner ju en bra bit på 30 minuter. Och inte nog med det: Vid ett ställe så var det inbrott i villa. Två gärningsmän fanns kvar och en lyckades farbror blå fånga på platsen. Man var helt säker på att den andra var inne i villan varvid jag och Husse skulle söka igenom den. Jag försökte tala om för husse direkt vi kom in att det inte fanns någon kvar där. Det kändes direkt på vittringen att man redan lämnat, men barnet husse envisades med att vi skulle leta igenom varenda liten låda i jakt på fantasitjuven. Jag lät honom hållas och efter ett längre tag kunde vi äntligen gå ut för att söka spår.

Jag hittade ett spår direkt och drog iväg. Rakt över tomten, genom att par buskar och ut på en annan tomt. Därefter vidare på vägarna i en ordentlig vända. Därefter ända fram till polisbilarna, fram till villan igen och därefter igenom buskarna på ett annat ställe. Efter hopp och skutt så var vi åter framme vid samma villa som vi först kommit till. Där stod nu en man i kalsonger och t-shirt..... Det visade sig att vi spårat två varv efter den nyfikna grannen. TACK FÖR DET!

Nu var inte husse i harmoni. Med rätta kanske då han nyss frågat grannen om denne hade varit ute och gått något. Denne svarade då att han ej varit ute. Då hunden visade på annat så föll han till föga och berättade om sin vandring i grannskapet. Vi gick tillbaka till brottsplatsen, men nu hade värdefull tid gått till spillo. Detta plus att jag var lite trött efter allt onödigt spårande. Jag kände i alla fall ett nytt spår som vek av över tomten och vidare över ett staket. Vi följde detta spår över en hel del hinder, staket parkeringar och villagator. Till slut var jag lite för trött för att orka varvid bandit nummer två tyvärr kom undan. Hade vi inte haft så mycket strul i början så tror jag att vi tagit nummer två till slut.


Natten fortsatte på samma sätt och nu var husse uppgiven. Han vill alltid ta tjuvar. Dels för att han tycker att tjuvarna skall till finkan samt att han vill visa alla på jobbet hur duktig jag är. Husse tycker att jag är bästa polishunden i hela sverige och han vill att alla ska veta det. I all sin uppgivenhet så började vi att åka mot stationen. Vi var långt på södra sidan då man ropade ut att man behövde hund långt upp på den norra sidan om staden. Barnet husse morrade över att det skulle ta väldigt lång tid att ta sig dit, men började ändå att köra mot banditerna.... När vi väl kom till världens ände (norra sidan) så hade det gått ca 45 minuter sedan poliserna där blivit frånsprungna av tre biltjuvar.

Husse försökte visa gott humör och tog ut mig för att sela på spårgrejorna. Redan när jag kom ut så kände jag att banditerna var väldans nära. Även husse verkade förstå det på mitt beteende varvid vi satte av i galopp längs med gångvägarna. Efter bara 200 meter kom vi fram till ett hus som jag rundade. Jag kände så väl att någon fanns gömd där, men jag kunde inte riktigt säga var. Jag ville tala om detta för husse och gjorde det genom att skälla och kasta mig mot ett staket. Husse förstod, men såg inget han heller. Vi stod och diskuterade lite och husse sade åt mig att göra som jag ville. Jag började då att gräva mig under staketet och då såg vi att på andra sidan fanns en husvagn. Och under husvagnen stack ett par skor fram......

Husse grattade mig hjärtligt och jag försökte belöna mig själv med ett litet bett i banditen. Husse stoppade mig och banditen var tacksam för det. Alla banditer är inte smarta. Då jag försökte äta upp nummer ett så vart nummer 2 o 3 nyfikna. Dessa hade klättrat upp på ett tak, menvar nu så nyfikna över vad som hände att dom kände sig tvungna att titta fram för att se.... Så var dom gripna också.... Efter detta så ville poliserna att vi skulle bevisa att banditerna sprungit från den stulna bilen och fram till den plats där dom senast setts.

Spåret var långt och klurigt samt ca 1 timme gammalt. Ändock löste jag detta utan större problem och husse var på mycket gott humör. Som sagt! Ge barnet godis, så blir barnet på gott humör. Detta gäller husse i allra högsta grad....

Ha nu en fortsatt bra vecka!

Gammelgeten Arek 


Kommentarer
Postat av: Magnus

Kära Peter
När ska du lära dig att det är bättre att träna hund än och spela golf? Det är en primitiv jordbrukssport. :-)
Till Arek
Bra jobbat och bara ge tjuvarna. Ses snart
Mvh Magnus

2007-08-01 @ 21:29:43
Postat av: The Legend

Som det ser ut nu börjar även andra brister i denna hundförares kvaliteér att synas. Fler bovar samt fler birdies behöver inhämtas. Emotser klar och rask bättring.

2007-08-04 @ 19:46:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback